Idag har vi haft en workshop i textil med Eva Wahlström, vi fick testa på två olika saker vad
gäller textil. Det ena var fritt broderi i grupp och det andra var textiltryck.
Detta tillfälle inspirerade mig mycket och fick mig att inse hur kul barn och
pedagoger kan ha tillsammans i skapandet med textil. Vi fick i uppgift att läsa
en dikt som vi sedan skulle utgå ifrån när vi broderade fritt på en och samma
duk. Detta anser jag är något man även kan göra i förskolan med mindre grupper.
Det övar barnen på att sy men de blir även tränade i turtagning och att dela
med sig av det de har. Detta kopplar jag till Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 s. 9) där det redogörs för att "förskolan skall sträva efter att barnen utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler" Det andra momentet som vi hade under workshopen var
textiltryck. Vi fick trycka vad vi ville på lakansväv. Detta är något jag
tror att barnen i förskolan hade tyckt var väldigt roligt, de kan genom
textiltryck uttrycka sig fritt eller med hjälp av färdiggjorda stämplar och
schabloner.
Under
workshopen lärde jag mig även att se kopplingar mellan textil och andra ämnesområden
som finns i förskolan, till exempel språk. Genom att barnen använder sig av nya
tekniker så som vävning, broderi eller tovning ökar också deras ordförråd
eftersom de blir introducerade för en mängd olika begrepp som är nya för dem. Björkdahl
Ordell m.fl. (2010 s. 1) menar att i arbetet med textil i verksamheten kan
olika ämnesområden knytas ihop och bilda ny kunskap. Under tiden de arbetat med
detta projekt har de sett att barn lärt sig nya saker inom matematik och språk.
Teoretisk och praktisk förståelse kan alltså knytas samman och bilda ny kunskap
hos barnen (2010 s. 1). Björkdahl Ordell m.fl. (2010 s. 9) lyfter det faktum
att de ser på lärandet som något som från början grundar sig i praktiskt
arbete. De menar att när pedagogerna arbetar med textil i förskolan kan de
introducera barnen för nya begrepp. En annan faktor som påverkar lärandet är
att barnen efter och under sitt skapande bör bjudas in till samtal kring det
som sker. Barnen kan tillexempel diskutera vad de gjort och hur de gått
tillväga. Detta skapar en djupare förståelse inte bara inom textil utan även
inom språk, genom att barnen får öva på att uttrycka sig och göra sig förstådda.
Detta är något som jag kan koppla till mina egna erfarenheter gällande barn och
lärande. I förskolan är det oerhört ovanligt att barn lär sig saker genom att
en pedagog står framför de och berättar om olika saker. Det är allt som oftast
så att de upplever det som de lär sig, ett exempel kan vara att de går till
skogen om de ska lära sig om olika träd.
De kursmål jag kopplar till detta inlägg är:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
- Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar