fredag 23 januari 2015

Textil

Idag har vi haft en workshop i textil med Eva Wahlström, vi fick testa på två olika saker vad gäller textil. Det ena var fritt broderi i grupp och det andra var textiltryck. Detta tillfälle inspirerade mig mycket och fick mig att inse hur kul barn och pedagoger kan ha tillsammans i skapandet med textil. Vi fick i uppgift att läsa en dikt som vi sedan skulle utgå ifrån när vi broderade fritt på en och samma duk. Detta anser jag är något man även kan göra i förskolan med mindre grupper. Det övar barnen på att sy men de blir även tränade i turtagning och att dela med sig av det de har. Detta kopplar jag till Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 s. 9) där det redogörs för att "förskolan skall sträva efter att barnen utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler" Det andra momentet som vi hade under workshopen var textiltryck. Vi fick trycka vad vi ville på lakansväv. Detta är något jag tror att barnen i förskolan hade tyckt var väldigt roligt, de kan genom textiltryck uttrycka sig fritt eller med hjälp av färdiggjorda stämplar och schabloner.



Under workshopen lärde jag mig även att se kopplingar mellan textil och andra ämnesområden som finns i förskolan, till exempel språk. Genom att barnen använder sig av nya tekniker så som vävning, broderi eller tovning ökar också deras ordförråd eftersom de blir introducerade för en mängd olika begrepp som är nya för dem. Björkdahl Ordell m.fl. (2010 s. 1) menar att i arbetet med textil i verksamheten kan olika ämnesområden knytas ihop och bilda ny kunskap. Under tiden de arbetat med detta projekt har de sett att barn lärt sig nya saker inom matematik och språk. Teoretisk och praktisk förståelse kan alltså knytas samman och bilda ny kunskap hos barnen (2010 s. 1). Björkdahl Ordell m.fl. (2010 s. 9) lyfter det faktum att de ser på lärandet som något som från början grundar sig i praktiskt arbete. De menar att när pedagogerna arbetar med textil i förskolan kan de introducera barnen för nya begrepp. En annan faktor som påverkar lärandet är att barnen efter och under sitt skapande bör bjudas in till samtal kring det som sker. Barnen kan tillexempel diskutera vad de gjort och hur de gått tillväga. Detta skapar en djupare förståelse inte bara inom textil utan även inom språk, genom att barnen får öva på att uttrycka sig och göra sig förstådda. Detta är något som jag kan koppla till mina egna erfarenheter gällande barn och lärande. I förskolan är det oerhört ovanligt att barn lär sig saker genom att en pedagog står framför de och berättar om olika saker. Det är allt som oftast så att de upplever det som de lär sig, ett exempel kan vara att de går till skogen om de ska lära sig om olika träd.

De kursmål jag kopplar till detta inlägg är:

  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden 
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande 
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


  • Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar