Lena Lyckeståhl höll i måndags en föreläsning kring didaktik. Hon tog i början av föreläsningen upp betydelsen av begreppet didaktik. Enligt svenska akademins ordlista syftar ordet didaktik på "läran om undervisningsmetodik". Lyckeståhl i sin tur förklarade det som att didaktik handlar om undervisningens innehåll och form.
I föreläsningen talade Lyckeståhl också om att det finns ett antal didaktiska frågeställningar att ställa sig i planeringsstadiet av det pedagogiska arbetet, detta för att skapa en meningsfull och bra lärsituation tillsammans med barnen. Frågeställningarna är följande:
- Vad ska undervisningen innehålla?
- Hur ska detta göras tillgängligt?
- Varför ska man lära?
- Vem är det som ska lära?
- När ska man lära?
- Med vem ska man lära?
- Var ska man lära
- Vem bestämmer lärandet?
Dessa frågeställningar är något jag upplever att jag använt mig mycket av i min planering av aktiviteter tillsammans med barnen i barngruppen under den verksamhetsförlagda utbildningen. Jag upplever att den har varit till stor hjälp för att strukturera aktiviteterna och jag har också lärt mig mycket genom den som jag kommer ha nytta av i min blivande roll som pedagog i förskolan. När jag anordnat spontana aktiviteter med barnen utan planering anser jag att de inte blivit lika lyckade. Jag har då inte haft någon grund att stå på gällande vad som skall hända under tillfället, vilka som ska delta och varför de ska lära sig det aktiviteten handlar om. Jag anser också att barnen blivit mindre intresserade av att delta då de upplever att jag är osäker på vad som ska ske.
Lena Lyckeståhl tog i sin föreläsning upp att förskoleverksamheten ska vila på några aspekter vilka är lek, lärande, omsorg och fostran. Hon menar att något som är viktigt för en fungerande verksamhet är att ta hänsyn till barnens erfarenheter och intressen. Det är även viktigt att ta tillvara på barnens drivkrafter att söka ny kunskap. Med detta menar hon att det i förskolan finns mycket plats för spontana lärsituationer vilka vi ska ta tillvara på i den mån det går. Ett exempel på detta skulle kunna vara att pedagogerna har planerat att gå till lekparken. Några barn klär på sig och går ut på gården för att vänta på att alla är påklädda och klara att gå. På gården finns ett stort träd och under detta finns en vattenpöl, i denna vattenpöl ligger en snigel. Snigeln väcker barnens nyfikenhet och de rusar till en av pedagogerna för att ställa en mängd frågor om den. Vart kommer den ifrån? Vad äter den? Gillar den vatten? Får vi bygga ett hus till den? Vid denna situation ställs pedagogerna för ett val, ska de ta tillvara på barnens nyfikenhet och lust att lära eller ska de följa planen och avbryta barnen för att gå till lekparken? Inget av alternativen behöver vara fel. Pedagogerna kan tillexempel möta barnen med nyfikenhet och säga att de tillsammans kan kolla upp mer om sniglar när de kommer tillbaka från lekparken. De kan också ta tillvara på nyfikenheten när den dyker upp genom att någon i arbetslaget stannar med de barn som intresserade sig för snigeln för att utforska och ta reda på mer om den. Resterande del av arbetslaget och barngruppen kan då gå till lekparken. Lena Lyckeståhl menar att det är viktigt att vara nyfiken på barnen och deras intresseområden för att de ska vilja lära sig.
I kursen som jag nu läser ingår verksamhetsförlagd utbildning i fyra veckor sammanlagt. Under de veckorna ska jag vara på en förskola. En del i kursen är att skapa ett eget didaktiskt material att ta med ut till praktikplatsen. Innan föreläsningen om didaktik hade jag svårt för att veta vad för typ av material de syftade på men nu i efterhand har jag fått en bra insikt i vad ett didaktiskt material kan vara. Lyckeståhl menar att ett didaktiskt material kan vara i princip vad som helst men det krävs att du har ett syfte med det, till exempel vad vill du att barnen ska lära sig?
Bilden visar anteckningar från föreläsningen samt exempel på ett didaktiskt material som Lena Lyckeståhl visade oss under föreläsningen.
Referens:
Lena Lyckeståhl, Didaktiska aspekter på olika material, 26/1-15, Högskolan Borås
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar