onsdag 8 april 2015

Didaktiskt material

Under denna kurs har vi fått i uppgift att skapa ett didaktiskt material att ta med ut till vår VFU-plats för att använda i arbetet med barnen. Materialet ska vara anpassat efter den barngrupp vi är i och med fördel även efter den verksamhet vi praktiserar i. Materialet ska även vara kopplat till kursens innehåll. På min VFU-plats arbetar pedagoger och barn med grön flagg, vilket betyder att förskolan arbetar för att bli en hållbar förskola som arbetar för att ta tillvara på naturen. Med tanke på detta valde jag att göra ett didaktiskt material som behandlar hållbar utveckling och återvinning.



Jag har valt att göra en handdocka som förmedlar budskapet att "det går att göra nytt av gammalt". Handdockan är skapad utav toalettpapper, vatten och en strumpa. Med denna handdocka vill jag introducera barnen för att det går att använda gammalt material som i vanliga fall slängs för att skapa nya saker. Detta utvecklar barnens förståelse och kunskap kring hållbar utveckling och återvinning. I Läroplanen för förskolan (lpfö 98 rev 2010 s. 11) redogörs för att "arbetslaget ska ge barnen möjligheter att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön" Detta mål anser jag knyter an till det didaktiska material jag skapat och har för avsikt att använda i barngruppen.



Anledningen till att jag valde att göra just en handdock är att jag anser att det är enklare att nå ut till barnen på så vis. Jag upplever att barnen får ett större intresse av det som ska göras om aktiviteten förklaras av en docka.  Forsberg Ahlcrona (2012 s. 193) menar att handdockor ofta används för att skapa intresse för sådant som barnen från början inte är intresserade av. Jag anser också att de barn som i vanliga fall är blyga öppnar sig för dockan, de vågar kommunicera sina tankar och även ställa frågor till den. Vidare kommer jag använda handdockan under de tre veckor jag är på förskolan för att introducera en aktivitet som behandlar hållbar utveckling. Jag har som tanke att barnen och dockan kommer att skapa tillsammans och samtidigt diskutera kring hållbar utveckling och vikten av att värna om naturen.

Instruktioner för att göra en egen handdocka:
Du behöver:
Toalettpapper
Vatten
Skål
En strumpa
Vattenfärg/flaskfärg
Limpistol
Knappar eller dylikt till ögon
Garn till håret

Gör så här:
1. Blötlägg toalettpappret i skålen med vatten.
2. Forma det blöta pappret till en boll kring fingrarna (storlek avgör du själv),
lämna kvar hålet där fingrarna är för att kunna hålla i handdockan
senare när den är klar.
3. När bollen har fått sin rätta storlek tar du lite blötlagt papper och formar
en näsa i önskad storlek och fäster på din boll.
4. Därefter lägger du in bollen i Ugnen i 50 grader i cirka fyra timmar för att torka.
5. Måla huvudet i önskad färg
6. Klipp bort hörnen på strumpan för att sedan kunna trä ut fingrarna där.
7. Limma fast strumpan i huvudet med limpistolen.
8. Fäst garn på huvudet för att ge hår till din handdocka

De kursmål jag kopplar detta inlägg till är: 

  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden 
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande 
Referenser:
Forsberg Ahlcrona, Mirella (2012) Handdockan i pedagogiken. I Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta  (red.). Kultur, estetik och barnsrätt i pedagogiken. 1. uppl. Malmö: Gleerups, ss. 181-196. 

Läroplan för förskolan Lpfö̈ 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar