Under samlingen idag fick barnen besök av sin kompis Skräp-Maja, hon frågade barnen om de visste vart pappret de ritar på kommer ifrån? Det visste inte barnen, Skräp-Maja berättade då för dem att papper görs av träden som växer i skogen. Hon berättade sedan för dem att det är viktigt att vi tar hand om vår natur och inte slösar för mycket med pappret som vi har på förskolan. Skräp-Maja ville sedan att hon och barnen skulle hitta på något kul på förskolan några veckor framöver och det var att göra eget papper utav gamla tidningar. Skräp-Maja berättade hur de skulle gå tillväga och att hon behövde hjälp av sina kompisar på förskolan för att lyckas. Några barn åt gången fick sedan följa med Skräp-Maja till målarhörnan på avdelningen för att sätta igång.
Innan Skräp-Maja och barnen kunde börja sitt skapande var de tvungna att klippa småbitar av tidningar som de sedan skulle lägga i en plastback med ljummet vatten. Under tiden detta skedde diskuterade barnen tillsammans med mig som pedagog och Skräp-Maja kring vad ljummet vatten är och vad de trodde skulle hända sen när vi klippt färdigt och lagt småbitarna i vattnet. Detta fick barnens ordförråd och förståelse kring nya ord att ökas. De fick även möjlighet att göra sin röst hörd genom att uttrycka sina tankar om olika hypoteser kring skapandet av eget papper. I läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 s.10) redogörs för att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra".
Efter att barnen lagt i pappersremsorna i vattnet var det dags att gå vidare till nästa steg som var att använda sig av stavmixern för att mixa samman vatten och pappersremsor till en pappersmassa. Vid detta moment var Skräp-Maja noga med att säga till barnen att detta är farligt och att det är en vuxen som måste sköta mixern. Efter att pappersmassan var färdig fick barnen välja viken färg de ville att deras papper skulle ha.
Sedan var det dags att använda sig av en ram för att fånga upp pappersmassa. Detta moment var det några barn som tyckte var väldigt läskigt eftersom det kändes lite slemmigt på händerna. Andra tyckte det var väldigt kul och ville helst inte ta upp händerna ur massan. Efter att jag och Skräp-Maja fått alla barn att ta upp massa på ramen var det dags att försöka vända ramen upp och ner på en tidning för att få pappersmassan att släppa från ramen. Detta var inte det enklaste så vi fick alla hjälpas åt att knäppa på den tills den släppte. Efter att den släppt från ramen var det dags för pappret att torka vilket Skräp-Maja förklarade för barnen skulle ta några dagar.
De kursmål jag kopplar detta inlägg till är:
- Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö̈ 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar