måndag 13 april 2015

Handdockan - Skräp-Maja

Idag har jag presenterat min egenskapade handdocka för barnen. Detta blev en riktig succé. Barnen var mycket intresserade av denna lilla filur. Det jag gjorde med barnen idag var först att visa henne för barnen och sedan ville jag att de tillsammans skulle bestämma vad dockan skulle heta. För att göra valet rättvist och samtidigt introducera de för demokrati och majoritet valde jag att de skulle få rösta på vilket namn dockan skulle få. Jag hade valt ut två namn att välja mellan och barnen fick sedan rösta på det namn de tyckte passade bäst till dockan. Namnen som barnen fick välja mellan var Skräp-Maja och Skräp-Fia.


Röstningen gick till på så vis att barnen var och ett av barnen fick gå fram till mig för att placera en röst i form av en mugg vid det namn de ville att dockan skulle heta. När alla barn röstat kontrollerade vi tillsammans vilket av namnen som vunnit. Detta var vid detta tillfälle inte särskilt svårt då resultatet blev en röst på Skräp-Fia och tretton röster på Skräp-Maja.


Genom denna övning utvecklade barnen sin förståelse för att olika personer kan ha olika åsikt. De lärde sig också att det är mycket viktigt att alla ska få sin röst hörd men att det inte alltid blir på det sätt som de själva vill. I läroplanen för förskolan (lpfö 98 rev. 2010 s. 8) redogörs för att förskolan ska arbeta demokratiskt och att barnen aktivt ska delta. Detta tycker jag att jag uppnådde i denna aktivitet då alla barn fick vara med och besluta kring handdockans namn. Lpfö (98 rev. 2010 s. 12) redogör också för att "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att förstå och handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande" Även detta mål uppfylldes genom omröstningen som hölls då barnen var med och och röstade enligt demokratiska principer.

När jag tänker tillbaka på detta tillfälle tar jag med mig något som jag skulle vilja förändra tills nästa gång jag håller i en omröstning med barnen. Jag upplevde att barnen föll för grupptrycket och röstade på samma namn som deras kompisar gjorde, därmed den ojämna fördelningen av röster. Nästa gång jag arbetar med omröstning i förskolan ska jag tänka på att den som röstar ska gå in i ett avskilt rum och lägga sin röst. På så vis tror jag att barnen kommer att följa sin egen vilja när de lägger sin röst och därmed blir resultatet mer rättvist.

De kursmål jag kopplar detta inlägg till är:

  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden 
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande 

Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö̈ 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar