tisdag 10 mars 2015

Textilmuseet

Idag har vi varit på ett mycket inspirerande besök på Textilmuseet. Vi möttes upp av museipedagogen Karin när vi kom dit, hon visade oss runt i de fina lokalerna och beskrev mycket väl vad pedagoger som kommer med en barngrupp kan göra på Textilmuseet i Borås. 


Karin var mycket noga med att poängtera att när du som pedagog kommer med en barngrupp för att besöka och lära er om textil är det bra att vara medveten om att det allra mesta som ligger framme är tillåtet att röra vid. Hon menade att det material som är ömtåligt eller mycket värdefullt ligger inglasat. Detta är mycket bra då jag tror att många pedagoger lätt drar sig för att besöka museum då de är rädda att barnen ska röra vid saker de inte får och på så vis förstöra.  



När vi gick omkring i lokalerna på textilmuseet var det mycket som lockade våra ögon och då började vi samtala kring hur hon som pedagog på museet får barnen att vilja lämna de färgglada miljöerna för att se på nästa del av museet. Hon menade då att hon är mycket öppen och att det är viktigt att följa barnens intresse. Fångas barnen av att titta på det stora traktordäcket och den fina hjälmen på första våning är det inget som hindrar att barngruppen stannar där en längre stund än det var planerat från början. Detta är något som jag tycker är mycket bra. När jag varit ute på VFU har jag märkt att det är viktigt att barnen är intresserade av det som händer och att pedagogerna uppmärksammar vad barnen intresserar sig av då det då är mycket lättare att fånga barnen och på så vis lära de nya saker. Det är också viktigt att barnen upplever det de lär sig som meningsfullt och roligt.

 I läroplanen för förskolan redogörs för att:

"Förskolläraren ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen upplever det roligt och meningsfullt att lära sig nya saker"


På textilmuseet fanns det väldigt mycket att se på och jag tror att om du tar med dig en barngrupp dit är det bra om ni besöker vissa utvalda delar då barnen annars lätt kan tröttna. Du som pedagog bör vara medveten om vad som finns på museet för att på så vis få ut så mycket som möjligt av besöket.
Något som jag tycket var mycket kul att se när jag var på textilmuseet var att det finns så mycket saker som används i vardagen som faktiskt är skapat av just textil. Exempelvis plåster, traktordäck och bandage. Detta var något som jag inte funderat kring tidigare men nu i efterhand lade jag märke till detta.  Det är även något som jag vill uppmärksamma barnen på och jag tror att det gör besöket ännu mer intressant och givande att de känner igen sig i vissa delar. När vi gick omkring inne på textilmuseet var det några delar som jag fastnade för lite mer specifikt. Det var för det första det området där de visade på saker som var gjorda av återvunnet material. Bland annat en klänning som var gjord av plast- och tygrester men där fanns även en del där de visade på "miljöfarlig" textil respektive textil som är bra för miljön. Den andra delen som jag tyckte var mycket rolig var den garderob som fanns med kläder från olika årtionden. I denna garderob var det fritt fram att prova och se hur människorna klädde sig förr. Genom att besöka garderoben kan du som pedagog även lära barnen kring olika årtionden och barnen får då lättare en förståelse för hur deras mor- och farföräldrar levde när de var unga.    




Källhänvisning:
Läroplan för förskolan Lpfö̈ 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar