Under dagens workshop som Gunilla Fihn höll tillsammans med oss har vi fått lära oss kring forumteater och forumspel. Vi har även under dagen fått gestalta diverse vardagssituationer som kan bidra till konflikter på en förskola.
Forumteater och forumspel beskrevs under workshopen som ett sätt att utforska, förstå och förändra verkligheten. Dessa metoder är enligt Fihn ett bra sätt att analysera motsättningar och konflikter med hjälp av kreativa lösningar. Hon tog under workshopen upp att målet med ett forumspel är att förvandla åskådaren från passiv till medskapare, det ger även människan en möjlighet att träna inför verkligheten och förbereda sig inför framtiden. Med hjälp av forumspel blir du medveten om dina egna tankar och värderingar och det blir på så vis enklare att bryta inre och yttre förtryck.
Under workshopen blev vi indelade i mindre grupper där varje grupp fick varsitt fall att göra om till en forumteater. Alla situationer som delades ut var någon form av konfliktsituation, där problemet som utspelades i de flesta fall gick att lösa genom förändrad inställning.
Riktlinjerna vi fick var:
- Utgå ifrån verkligheten
- Tydlig konflikt i handling
- Vuxenroller ev. dubblare (en person som håller med i allt som sägs)
- Eländigt slut
Efter att forumteatern var uppspelad för övriga grupper var det dags att spela upp den ytterligare en gång. Denna gång fick vem som helst i publiken när som helst säga STOPP och själv ersätta en av personerna som deltog. Detta för att förändra förloppet och förhoppningsvis även komma fram till en lösning på problemet.
Denna typ av dramaövning anser jag kan vara mycket bra och givande om det skulle uppstå en konflikt i arbetslaget eller mellan en pedagog och en förälder. Däremot är det ingen övning att använda sig av i barngruppen då den är allt för avancerad för barnen att förstå. Vid användande av forumspel i barngruppen är olika typer av värderingsövningar bättre. Det skulle tillexempel kunna vara att leka fyra hörn, heta stolen eller att gestalta olika saker med hjälp av att spela statyer. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 s. 10) redogörs för att verksamheten ska eftersträva att alla barn stärker sitt kunnande kring att förmedla erfarenheter genom drama. Detta kan uppfyllas genom att du i barngruppen arbetar med olika typer av dramaövningar. Genom att göra värderingsövningar ges barnen även möjlighet att förmedla sina tankar kring vad de anser är viktigt för dem och de får även förståelse kring att alla har olika värderingar och att det är helt okej. Även detta är något som redogörs för i Lpfö "Arbetslaget ska göra barnen uppmärksamma på att människor kan ha olika attityder och värderingar som styr deras synpunkter och handlande" (98 rev. 2010 s. 9).
Referens:
Fihn, Gunilla. Workshop Drama 1, 12/3-15, Högskolan Borås
Läroplan för förskolan Lpfö̈ 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar