Idag har jag besökt två museum i Borås. Det ena som är speciellt inriktat mot barn var KNACKA PÅ och det andra var Borås Konstmuseum som inte riktar sig till barn i första hand.
Barnens kulturrum, KNACKA PÅ!
Jag tyckte att detta var ett mycket bra ställe att ta med dig de yngsta barnen på förskolan till. KNACKA PÅ baseras på Anna-Clara Tidholms bok KNACKA PÅ! Personalen på museet har skildrat denna bok genom att bygga upp en miljö med många inslag från boken. Bland annat är det så att i boken har alla dörrar som figuren knackar på olika färg och den färg som dörren i boken har har även rummet som man kommer till. Detta har personalen tagit efter och på museet återfinns dörrar i olika färg och även rum med samma färg som respektive dörr.
När jag besökte KNACKA PÅ pratade jag med en kulturpedagog som arbetar där. Hon förklarade hur dagarna brukar se ut på barnens kulturrum och att det under veckorna finns fasta scheman på vad som händer. Det fanns bland annat en sång- och rörelsestund för de allra minsta barnen till de lite äldre, 0-5 år. Det fanns även bebisteater för bebisar under 1 år och teater för barn mellan 1,5 och 3 år. Hon beskrev att kulturrummet ofta besöks av föräldrar och deras små barn men det finns även möjlighet att komma till KNACKA PÅ tillsammans med en förskolegrupp på bestämda dagar.
Under besöket på KNACKA PÅ lade jag märke till att det inte var några leksaker i de olika rummen utan barnen fick fritt fantisera och leka i rummen. Det fanns bland annat ett rum med skaparverkstad, ett stort rum med plats för rörelse och ett rum där det fanns böcker att läsa på plats eller låna med sig hem om man så ville. Jag tyckte att det var väldigt kul och inspirerande att besöka KNACKA PÅ, dels för att jag tydligt kände igen mig i rummen genom att jag tidigare läst boken men också för att personalen var mycket välkomnade och öppen. I varje rum fanns kopplingar till boken, så som färgsättning och andra detaljer till exempel som att bilderna som var målade på väggarna tagna ur boken.
Jag fick ett bra intryck av detta besök och skulle gärna besöka det men min blivande barngrupp men anser att det mest lämpar sig för de lite mindre barnen då jag tror att de äldre kräver mer utmaning.
Borås Konstmuseum!
Under besöket på Borås Konstmuseum fick jag en lite annan uppfattning än vad jag fick på KNACKA PÅ. Detta museum anser inte jag lämpar sig för barn i lika hög grad. Jag tycker absolut att vi i förskolan skall besöka museum likt detta men däremot får man som pedagog vara noga med att vara upplyst kring vad utställningen handlar om så det inte är något som är opassande för yngre barn.
Marie Bendroth Karlsson talade i sin föreläsning "Konstpedagogik och yngre barn" om demokratiuppdraget vilket behandlar det faktum att "barn ska till fullo ges möjlighet att delta i de konstnärliga
och kulturella livet" (FN s konvention om barns rättigheter §31). Med detta vill jag förtydliga att det är viktigt att vi pedagoger i förskolan introducerar barnen för olika former av konst. Genom att besöka museum med barnen på förskolan ökas barnens sinnesupplevelse och det kan även skapa goda förutsättningar för vidare lärande. Du kan som pedagog tillsammans med barnen samtala kring vad ni ser på tavlorna/skulpturerna. På så vis utökas barnens språk och de kan även få ökad kunskap inom färg och form. Något som dock är viktigt att tänka på när du besöker olika typer av museum med barnen är att du som pedagog inte ska ställa frågor som banaliserar konsten, då det gör att det tolkningsbara kring konsten tas bort. Marie Bendroth Karlsson lyfte i föreläsningen är det är viktigt att du som pedagog ska låta barnen tolka själva.
Borås Konstmuseum hade när vi var där en utställning av Kristina Janson. Hennes bilder ansåg jag inte var olämpliga att visa för barn, vilket gör att jag mycket väl hade kunnat ta med mig en barngrupp dit. Det är dock viktigt att tänka på att barnens intresse bör styra hur länge vistelsen på museet ska vara. Är barnen intresserade av att se på bilderna och pratar mycket om det tycker jag absolut att vi kan vara kvar en längre tid men däremot tycker jag inte att pedagoger ska tvinga barnen att kolla på målningar de inte är intresserade av. Detta kan göra att barnen senare i livet har med sig en syn på museum som något tråkigt, vilket vi inte vill eftersträva.
Referens:
Marie Bendroth Karlsson, Konstpedagogik och yngre barn, 11/3-15, Högskolan Borås
FN s konvention om barns rättigheter §31 Tillgänglig: http://www.raddabarnen.se/om-oss/barnkonventionen/barnkonventionen-lang-version/#Art 31
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar