måndag 16 februari 2015

Bild - Skapande med olika material

Under dagens workshop med Mats har vi  fått experimentera och testa oss fram med olika material. Vi fick ett stort utbud av färger och material att måla med och på och även olika livsmedel för att se vad som funderar med vad. Vi fick välja och vraka mellan de olika färgerna för att se om det fungerade att måla på de olika materialen och vilka färger som funderade bäst på vilket material. Detta upplevde jag som mycket bra då det är viktigt att som blivande pedagog vara medveten om vad som fungerar bra och mindre bra när det gäller skapande med hjälp av färg och olika material. 


Något som jag tog fasta på under dagens workshop var att jag som blivande pedagog vill ha möjlighet att erbjuda barnen att testa olika material för att de ska få många upplevelser och själva få förståelse för vad som fungerar och inte och vad som ger ett bra och mindre bra resultat. Jag har upplevt att det på de förskolor jag arbetat på oftast bara funnits en sorts papper och några sorters pennor, kritor och färger. Detta tror jag till stor del beror på att förskolorna har en budget att hålla sig till men jag tror även att det beror på att normen säger att det är vanligt papper, färgpennor och tusch som är det som används när det skapande sker i förskolan. 


Körling (2012 ss. 22-24) menar att det finns många föreställningar kring hur en klassrumssituation bör se ut. Detta tycker jag är synd då jag tror att barn lär sig genom att testa nya saker. Det är inte farligt att misslyckas ibland, jag tror tvärtom att det är bra då barnen på så vis vet hur de ska göra nästa gång för att få ett bättre resultat. Något jag vill ta fasta på när jag börjar arbeta i verksamheten är att ta tillvara på barnens intressen och funderingar kring det vi gör. Undrar barnen vad som händer om vi lägger salt på en täckning målad med vattenfärg vill jag tillsammans med barnen utforska detta.  På så vis visar jag att jag är engagerad i det barnen gör och med hjälp av en engagerad pedagog blir det en engagerad barngrupp villig att utforska och lära nya saker.  Körner (2012 s. 24) menar att vikten i förskolan bör ligga vid att lyssna på barnen och deras intressen för att på så vis få barnen att vilja lära mer. 

De kursmål jag kopplat detta inlägg till är:   

  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser 
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande 


Referenser:
Körling, Anne-Marie. (2012). Nu ler Vygotskij eleverna, undervisningen och Lgr 11. Johanneshov: TPB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar